Sunday, 5 October 2014

Om du kan sy, kan du sy couture

Det säger i alla fall Claire Shaeffer i sin bok Couture Sewing Techniques (den reviderade versionen från 2011). Jag började med den under en lunch på slottet, och har läst lite här och lite där och har precis avslutat den (precis som i 3 september...). Parallellt läste jag faktiskt två andra böcker om finare sömnad; Couture Sewing Tailoring Techniques av samma författare och Vintage Couture Tailoring av Thomas von Nordheim.
Couture Sewing Techniques
Couture Sewing Tailoring Techniques
Couture Couture Tailoring
Det är väldigt olika böcker; Shaeffers och von Nordheims. von Nordheim går igenom steg för steg hur man syr en damkavaj enligt konstens alla regler. Det är tydliga foton - och många - och det gör instruktionerna som helhet väldigt tydliga för mig.
Vintage Couture Tailoring steg för steg
von Nordheim började sin karriär i en couture-salong i Tyskland, kom till England under 1990-talet där han arbetade för Lachasse (uppenbarligen det sista couture-huset i London) och när det stängde fortsatte han sy för privata kunder parallellt med att undervisa. Det märks i boken att han vet vad han gör, för han har gjort det många, många gånger.
In couture, each atelier has its own way of working, and you are guaranteed to get ten different results from ten different couturiers by ordering ten identically styled garments, made from the same fabrics.
Det citatet känns så trösterikt. Det finns inte riktigt rätt och fel, det finns olika. Och ju mer man syr desto mer hittar man sitt eget sätt. Hela hans bok är en aha-upplevelse och en insikt att det inte är svårt - men det tar tid och kräver precision. Om man är det minsta sugen på att sy ett skräddat ytterplagg ska man köpa den här boken!

Shaeffer har en annan bakgrund - hon har studerat sömnad, bland annat i couture-ateljéerna i Paris, har en stor egen samling av couture (av bilderna att döma är mycket från 1980-talet), har skrivit över 20 böcker och designar mönster för Vouge under etiketten Custom Couture Collection. Och så syr hon så klart själv.
Couture Sewing Techniques 30-tals klänning
Couture Sewing Techniques börjar med ett ganska underbart kapitel om hur det ser ut och fungerar i ateljérna. Boken är nästan värd att köpa bara tack vare det.
Couture Sewing Techniques Closures
Men sen finns det nackdelar, och det är tyvärr många. Jag tycker det är svårt att följa instruktioner som är så textbaserade och så lite bildbaserade (foton eller illustrationer spelar ingen roll, bara det är en bild). Om det inte finns en bild på i alla fall slutresultatet så förstår jag inte riktigt när jag ska använda de olika teknikerna, och jag förstår inte hur det är tänkt att se ut. Även när hon har illustrationer saknas det ofta bild på slutresultatet. Layouten är ganska rörig; mitt i en beskrivning kommer det ett uppslag eller flera om något helt annat, och man får bläddra fram och tillbaka. Rubrikhierarkin är otydlig så man vet inte riktigt vilket avsnitt man befinner sig under. En teknik man hänvisar till kommer långt fram i boken - jag föredrar en mer kronologisk ordning. Men det som framförallt är besvärligt är bristen på bilder.
Couture Sewing Techniques layout
Couture Sewing Tailoring Techniques (2013), också av Shaeffer, stör jag mig lite på av en annan anledning. Här finns nämligen mycket av bilderna och steg-för-steg som jag önskar mig, men det är egentligen samma som i hennes Couture Sewing Techniques. Illustrationerna är samma fast större, och många fler foton - och dessutom följer det med en DVD på cirka 90 minuter. Så egentligen är den ett ganska bra köp, men jag tycker det är lite fult att använda så mycket av materialet från den tidigare boken till den nya - men DVDn och fotona ursäktar ändå en hel del.
Couture Sewing Tailoring Techniques steg för steg
att von Nordheim har rätt i att alla ateljéer arbetar olika tvivlar jag inte på - han och Shaeffer beskriver sömnaden av en kavaj helt olika, och av någon anledning är jag mer välvilligt inställd till von Nordheims sätt. Kanske för att den boken är annorlunda uppbyggd?
Couture Sewing Tailoring Techniques kavaj
Många av Shaeffers exempel är som sagt från 80-talet, vilket tyvärr inte gör saken bättre, och ett par bilder stör jag mig ohyggligt på. Inte minst bilden ovanför. Hur kan den vara ett exempel på haute couture när knapphålen inte sitter symmetriskt?

Det blir ändå en hel del aha-upplevelser av Shaeffers bok - inte minst att så mycket sys från rätt håll. Att kontrollen är oslagbar jämfört med att sy från avigan och sen vända ut och in säger ju sig själv, men jag har ändå inte trott man gjort det annat än för toiller. Eller hur man sätter i en infodring i halsringningen - inte genom att sy från avigan, klippa ner och klippa jack, pressa och sy ner i alla fall. En hel del blir jag så klart sugen på att prova, och en del har jag redan börjat med. Eller snarare slutat med; som att backa i början och slutet av en söm för att säkra stygnen. Som Shaeffer skriver så blir tyget lite stelare där och inte minst - det är ett helsike att sprätta upp utan att skada tyget. Så jag är tillbaka till att knyta knutar, precis som mamma lärde mig (och som jag sedan blivit bortlärd på andra håll...) Att öppna insnitten för att minska knöligheten har jag redan använt mig av på Diorkavajen vilket gett ett strålande resultat.

Med hjälp av båda, men framförallt von Nordheim, vågade jag också tackla handsydda knapphål i min Dior-kavaj...
Vintage Couture Tailoring knapphål

If you can sew, you can sew couture - according to Clare Shaeffer. Some thoughts about her two books on couture sewing techniques, and the excellent Vintage Couture Tailoring by Thomas von Nordheim. I even dared the handsewn buttonholes...!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...